[FAQ]

Yes! Alla våra produkter är klassade som veganska och är helt fria från animaliska livsmedel.

100 %! Vi använder bara ekologiska råvaror i våra små raringar.

Nix! Dejunked passar utmärkt om du vill eller behöver undvika gluten och laktos.

Vi tycker såklart att chiafrön är jättegott, men det är också supernyttigt. Chiafrön är fulla av saker som kroppen mår bra av, som till exempel omega-3, fibrer och protein.

Vi använder varken tillsatt socker, sötningsmedel eller onaturliga tillsatser i våra produkter. Inga dåliga ingredienser = no junk!

Vår förpackning är gjord av plast fri från BPA och lite aluminium, anpassad för livsmedel. Den går i sin helhet att sortera som plast och vi är registrerade hos FTI. 

Denna förpackning är lätt (10g), vilket innebär avsevärt minskade utsläpp vid transporter än om vi hade använt glasflaskor. Den gör så att vi får lång hållbarhet utan att tillsätta massa onaturliga grejer, vilket i sin tur minimerar svinn. 

Men plast är ju ändå en bov, och vi har därför valt att klimatkompensera den 100% genom ett trädplanteringsprojekt i Etiopien (Googla: Sodo Humbo project).

Vi jobbar på en förpackning som är ännu mer miljövänlig och hoppas kunna lansera den snart!  

Det bestämmer du! Några tycker bäst om sin smoothie kall, andra vill äta den rumstempererad. Produkterna måste inte stå i kylskåpet och kan absolut ligga kvar i väskan utan att bli dåliga.

Precis när du vill. Vi tycker att Dejunked snacks passar fint som ett mellanmål eller fika. De ska inte ersätta ett huvudmål, men passar perfekt som det där lilla extra vid sidan om för att ge kroppen en boost. 

Chiafrön är väldigt mättande, så vi rekommenderar en eller två smoothies om dagen. Dejunked är tänkt som ett mellanmål eller snack och ska inte ersätta en frukost, lunch eller middag.

Enligt EU måste vi skriva detta på förpackningen för att vi använder oss av den lilla skruvkorken. Det är risk för att sätta i halsen helt enkelt. Sen finns det krav på mat till riktigt små barn när det kommer till näringsinnehåll, som ser annorlunda ut än till vuxna och äldre barn. 

Men vi vill ändå påpeka att det är ingenting med själva ingredienserna som är farligt för små barn. Chiafrön har hög fiberhalt och kan för vissa små magar vara svårsmälta. Om du känner dig osäker prova i små mängder först. 

sv_SE